Hjælp os med at blive bedre!

Vi vil gerne vide, hvad du mener om kulturspot.dk, så vi kan give dig en endnu bedre oplevelse.

Som tak deltager du i konkurrencen om 3 x 500 kroners Supergavekort. Vinderne får direkte besked den 1. oktober 2017.

Du bruger en meget gammel browser. For en bedre oplevelse anbefaler vi at du bruger en nyere browsere.

Udstillingen ‘Fremmedhed’


Haremskvinder, jøder, hekse, sultaner, indianere … På Museet for Religiøs Kunst i Lemvig møder du den hvide mands syn på “de fremmede” gennem århundreder – helt op til nutiden, hvor “de fremmede” selv tager ordet.

Frøer og insekter sprøjter ud af hans mund i en tyk stråle. Kroppen er dækket af pels, men halen der vokser frem over rumpen er nøgen som en rottes.
Væsnet på papiret ligner en dæmon spyttet ud fra helvede. Men det er selveste paven. Tegnet i året 1545 af den danske kunstner Melchior Lorck:
”Det er vildt, at man allerede dengang turde lave et billede af paven på den måde”, konstaterer Christine Løventoft, leder af Museet for Religiøs Kunst.

Her på de hvide vægge hænger Melchior Lorcks berømte tegning af Paven som Vildmand sammen med en række andre tegninger og malerier. Alle er forenet under temaet ’fremmedhed’ – et tema hvor vi møder værker, som repræsenterer “de fremmede” op gennem historien.

Vi starter i 1500-tallet, hvor den dyriske pave og de katolikker, han repræsenterer, langt fra er det eneste skræmmebillede. Her er også unge, nøgne heksekvinder i djævlens tjeneste, jøder der slagter kristne småbørn for at drikke deres blod og katolikker, der klamrer sig til deres penge:
”På den tid var det hverken hudfarve eller nationalitet, der skilte ’os’ og ’dem’ – det var religion. Med andre ord var ‘de fremmede’ altså dem, der adskilte sig religiøst fra den nordeuropæiske, protestantiske, hvide mand”, siger Christine Løventoft og tilføjer: ”For det er hans blik, vi ser her, og han brugte i høj grad billeder til at udpege fjenden”.

Melchior Lorck (1527-1626), Paven som vildmand. Spottebillede, 1545. 

Berømte kunstneres blikke
I udstillingen ’Fremmedhed’ møder du nogle af de helt store kunstnere: Melchior Lorck, Bodil Kaalund, Paul Gauguin, Jens Ferdinand Willumsen og CoBrA-kunstnerne Asger Jorn og Egil Jacobsen for at nævne nogle.
De tager dig med til hver deres samtid, og leder dig fra 1500-tallets nordeuropæiske billede af ’de fremmede’ videre gennem historien. Til oplysningstidens nøgterne blik, til romantikkens forherligelse af “det primitive” og til nutidens nysgerrighed.

Og undervejs opdager du måske, at skildringerne af “de fremmede” siger mindst lige så meget om “os”, som det siger om “dem.

Ingen Muhammed – men masser af turbaner
‘Fremmedhed’ tager afsæt i reformationens 500-års jubilæum under overskriften ‘Billedstorm’. Faktisk består ‘Billedstorm’ af hele tre udstillinger: de to andre finder du på Skovgaard Museet i Viborg og på Kvindemuseet i Aarhus med temaerne ‘blasfemi’ og ‘køn’.

Især blasfemi-udstillingen på Skovgaard Museet høstede voldsomme reaktioner i medierne, fordi museet fravalgte at udstille Muhammed-tegningerne.
Præcis samme valg tog Museet for Religiøs Kunst i deres behandling af ‘fremmedhed’, men museet har alligevel undgået mediemøllen:
”Et par journalister spurgte, om vi har billeder af Muhammed? Jeg svarede, at vi har enormt mange turbaner – men de sidder på sultaner”, beretter Christine Løventoft: ”Af ganske naturlige årsager, for da kunstnerne rejste sydpå i 1500-tallet, var Muhammed for længst død. De mødte i stedet sultanen – og dengang malede kunstnere jo bare det, de så”.

Og ja, der er mange turbaner. Én af dem sidder bl.a. på Melchior Lorcks berømte portræt af Sultan Suleiman den Store fra 1562. Et værk der er ”internationalt af meget høj standard”, understreger Christine Løventoft, og som modsat kunstnerens spottende billede af paven som vildmand er skabt med oprigtig respekt for sultanen.


Melchior Lorck, Portræt af Suleiman den Store, 1562.

Fra fjender til forherligelse
Udstillingen ‘Fremmedheds’ mission er hverken at provokere, udfordre eller at opretholde en særlig kunstnerisk linje. Du møder derimod en udstilling baseret på et emne og med værker, der i al deres detaljerigdom – eller i deres enkelthed – viser tidens syn på “fremmede”.

Her er haremskvinder malet af mænd, der aldrig har set et harem. Sensuelt dansende italienske kvinder. En vagtsom familie i ørkenen. Alt sammen modsætninger til den borgerlige kvinde og det borgerlige familieliv, datidens kunstnere mødte på deres hjemmebane.
Og som de i stigende grad tog afstand fra:
”Flere kunstnere fandt efterhånden bylivet dekadent, og drømte sig tilbage til naturen og til det eksotiske”, siger Christine Løventoft: ”Kunstnere som Paul Gauguin forherliger ligefrem “det fremmede og det primitive”. Men samtidig er hans blik på kvinderne meget erotisk – og der ligger også en forestilling om, at deres civilisation er på et lavere stadie”, siger Christine Løventoft.

Når blikket skifter
‘Fremmedhed’ slutter af med et tiltrængt perspektivskift: vi forlader den nordeuropæiske hvide mands blik på “de fremmede”. I stedet tager kvindelige kunstnere  af anden etnisk afstamning end dansk ordet:
Dansk/grønlandske Pia Arke gør op med et fastfrosset europæisk blik på, hvad Grønland er og bør være – og den vestindiske/vestjyske kunstner Jeanette Ehlers rusker op i raceidentitet med videoværket ‘Whip it Good’.

… Og så er der ellers bundet en sløjfe på 500 års tankevækkende skildringer af ‘Fremmedhed’.


“Hvem er de i deres fremmedhed? Hvad er det, vi skal forstå?”
I udstillingen møder vi også nutidens skildringer af “de fremmede”, og står bl.a. overfor en indianer omgivet af Madam Blå i sit køkken i Gentofte.

Se udstillingen ’Fremmedhed’ her:
Museet for Religiøs Kunst, Strandvejen 13, 7620 Lemvig
Entré: 75 kr. for voksne. Gratis under 18 år.
Åbningstider: tirsdag-søndag kl. 12-17.

Inspiration


Vesterhavet: ven og fjende

Den nye bog om 'Jernkysten' fortæller om dramatiske redningsaktioner og strandinger - og et uundgåeligt stykke vestjysk historie

Den katastrofale jul

Ét af Jernkystens værste skibsforlis skete julenat for 106 år siden. Kom tæt på dramaet på Strandingsmuseum St. George.

Når kunst flytter grænser

Kan kunst flytte grænser i samfundets tabuer? Vi ser tilbage på det flydende køn - og fordommene og uvidenheden, vi måtte sluge

Sea Horses - Myter og Halmballer

'Saeta ved Havet' er en cirkusforestilling for hele familien med islandske heste, dansere og cirkusartister på Struer Havn

Galleri: Jul på Gimsinghoved

Kom i julestemning med masser af julepynt, kunsthåndværk og caféhygge på Gimsinghoved i Struer

Derfor hører børn og kunst sammen

Hvorfor er det fedt, når børn ser pokémons overalt i malerier af Carl-Henning Pedersen? Læs med når kunstformidleren fortæller.

Downton Abbey på Nørre Vosborg

Julen på Nørre Vosborg byder på en sjælden udstilling med udvalgte kostumer fra tv-serien Downton Abbey

”Børn, gider man have dem ind?”

Hører børn til på kunstmuseerne? Ja, lyder det klart og rungende - for her kan I få inspiration til snak, hygge og kvalitetstid.

Aarhus 2017 på kanten

'Rethink' lød det. Men Aarhus 2017 har nu ikke lært Bovbjerg Fyr - Lemvigs 'gamle hund' - tricks den ikke allerede kendte til.

Julemarkeder i Midt- og Vestjylland

Her får du overblikket over årets julemarkeder og hyggelige juleoplevelser for hele familien

Sammen er vi stærke

Kulturkonsulenter i Skive og Ikast-Brande peger på en fremtid med mere samarbejde - med kulturhovedstadsåret som katalysator

Kulturen blomstrer i Midt- og Vestjylland

De midt- og vestjyske kommuner poster flere penge i kultur pr. borger end landsgennemsnittet - og Herning snupper 1. pladsen

Dukketeater: 1800-tallets iPad

Struer Museum udstiller dukketeatre - noget som børn for 100 år siden var lige så vilde med, som nutidens er med computerspil

Drømmen om Odin

Ude i verden sparer de op i årevis og rejser i timer for at forfølge drømmen i Vestjylland - læs med når vi besøger Odin Teatret.

Barske historier i klare farver

”Jeg blev amputeret, hver gang jeg solgte et billede" - så fik Arne Haugen Sørensen sit eget museum i Vestjyllands Kunstpavillon

"Det er sådan noget, jeg hungrer efter"

Slagteriet i Holstebro er sub på den fede måde med byhaver, street-markets, festivaller og rave party - og du er altid velkommen!

Udstillingen 'Fremmedhed'

"Et par journalister spurgte, om vi har billeder af Muhammed? Jeg svarede, at vi har enormt mange turbaner"

Bibliotekaren anbefaler

Familiedramaer, prisvindende krimi og underholdende drengedrømme - her er inspiration til bøger i den mørke tid

Derfor skal du se 'Eventyrlig Dialog'

Prins Henrik og Carl-Henning Pedersen møder hinanden mellem dystre helheste og fantasifulde fabeldyr

Selde: skulpturernes Narnia

Skulpturlandsbyen Selde er en lille verden for sig selv, hvor kunstoplevelserne står i kø

Videokunst i vandkanten

Hvor samtidskunst og landsbyliv mødes: Nu kan du opleve 12 videoværker i Skulpturlandsbyen Selde

'The Men Who Fell from Earth'

Tre venner – og tre af samtidsmaleriets internationale sværvægtere - mødes i en sjælden udstilling på Holstebro Kunstmuseum

Mød den historiske romans dronning

"Da jeg kom til Vandet Sø en rå novemberdag, forstod jeg Mariane og Marie Dusine". Læs interviewet med Maria Helleberg

Cronhammars anden side

HEARTs efterårsudstilling 'Design' viser en overset - men imponerende - side af Ingvar Cronhammars kunst.

Midt- og Vestjylland drager udenlands

Video- og performancefestivalen MEETINGS sender Midt- og Vestjyllands særpræg ud i verden

Da HEART indtog sfærerne

Tatoverede grise, faldne astronauter og afføringsmaskiner - hvad har vi egentlig lært af Socle du Monde biennalen?

En tidslomme for hele familien

På Hjerl Hede kan du gå på opdagelse i gamle huse, køre med damptog, klappe søde dyr og meget meget mere

Fotogalleri: Kulturfestivalen Off Road

Se eller gense nogle af kulturfestivalen Off Roads spændende, spøjse og spektakulære øjeblikke

Danmarks Klondyke vågner

Det store brunkulseventyr - Danmarks Klondyke - er vakt til live igen

Pokémon gå hjem, i Danmark har vi trolde

Med Trolderuterne hører du spændende fortællinger, mens du oplever naturen - og det er både for børn og voksne

#Kulturspot