Hjælp os med at blive bedre!

Vi vil gerne vide, hvad du mener om kulturspot.dk, så vi kan give dig en endnu bedre oplevelse.

Som tak deltager du i konkurrencen om 3 x 500 kroners Supergavekort. Vinderne får direkte besked den 1. oktober 2017.

Du bruger en meget gammel browser. For en bedre oplevelse anbefaler vi at du bruger en nyere browsere.

Drømmen om Odin


Mens nogle mennesker længes efter at slippe væk fra Danmarks regn og blæst, findes der dem, som sparer op i årevis og rejser tusindvis af kilometer for at komme til Danmark. Til Holstebro, til Odin Teatret.

Roberta forstår ikke ét ord. Men hun forstår alt. For skuespillernes stemmer og kropssprog er så udtryksfuldt. Hun har aldrig set noget lignende.
Vi befinder os i Milano en majdag i 1973. Her oplever den universitetsstuderende Roberta Carreri for første gang Odin Teatret. I en forestilling der sprænger teatrets sædvanlige rammer: for stykket ’Min Fars Hus’ foregår ikke på en scene, nej, tilskuerne sidder på én enkelt række omkring en sort firkant på gulvet – og skuespillerne tager ikke firkanten spor højtideligt, men bevæger sig ind og ud af den. Bag og rundt om tilskuerne.
Højst usædvanligt. Selv for eksperimenterende teater.

“Jeg blev så betaget af den forestilling, at jeg besluttede mig for at lave min slutopgave i Kunsthistorie om teatret”, fortæller Roberta.

Derfor rejste hun til Danmark i april 1974 for at skrive slutopgaven på Odin Teatret. Men opgaven blev aldrig færdig. I stedet blev Roberta skuespillerinde på Odin Teatret – og det har hun været lige siden.


Roberta Carreri i stykket ‘Inside the Skeleton of the Whale’. Foto: Mihaela Marin


At leve af lidenskab

Nu er det 43 år siden, Roberta slog sig ned på Odin Teatret. I årene siden har teatret slået sig selv fast internationalt og truppen rejst verden tynd.
Men verden er også kommet til Odin Teatret: For derude i verden bliver mennesker fascinerede af teatret – og ligesom Roberta vil de have mere. Derfor rejser 50 udenlandske gæster fra bl.a. Kina, USA, Spanien, Sydamerika hvert år til ‘Odin Week’ i Holstebro. Her bor de på teatret og lærer alt, der er værd af vide om det.

Man kunne tro at 10 dage med et intenst bombardement af viden og oplevelser fra kl. 7 morgen til 22 aften kun er noget for hardcore teaterfolk og skuespillere – men nej:
“Det er studerende, undervisere, musikere, antropologer – nogle gange sygeplejersker, ingeniører og andre helt almindelige folk”, siger Roberta: ”Det er ikke alle mennesker, som får lov til at leve af deres lidenskab. Nogle af dem, der kommer her, lever af et andet arbejde, men indeni har de en stærk lidenskab for teater. Her kan de udvikle den lidenskab – og de rejser hjem igen med en masse viden og et nyt netværk”.

I videoen herover får du udpluk fra forestillingen ‘Det kroniske liv’ med Roberta Carreri og resten af Odin Teatrets skuespillerensemble. ‘Det kroniske liv’ har turneret verden rundt siden siden 2011 – og turnerer fortsat.

Er jeg dum?
I det hele taget er interessen for Odin Teatret stor. Især i udlandet. Den tilfældige dag i oktober hvor denne artikel blev til, husede Odins lille gård både folk fra Indien, Wales, Holland , Finland, Brasilien, Chile, Spanien, Italien, Frankrig og Mexico. Teatret er i den grad internationalt anerkendt – og eftertragtet – og Odin Teatrets forestillinger spiller på mange forskellige sprog.

Men de første år var det ikke ren rejselyst, der drev Odin Teatret ud i verden med sine forestillinger. Det var penge. For selvom teatret fik støtte fra stat og kommune, måtte det – ligesom i dag – primært leve af at sælge billetter. Danmarks publikum var ikke stort nok til at dække budgettet.
Og ja, Odin havde måske også lidt svært ved at tiltrække danskerne, lyder det fra Roberta:
“Til at begynde med var der en skepsis overfor Odin Teatret i befolkningen. Jeg tror, at folk i almindelighed havde en forventning om, at teater foregik på en scene og at der blev talt, så man forstod det. Ligesom Jeppe på Bjerget”.

Men det var ikke den slags teater, tilskuerne mødte til Odins forestillinger. Her er stemmer, bevægelse, kraft og følelser. Det talte sprog fortæller ikke historien:
“Nogle af tilskuerne forstod nok ikke helt, hvad de så – og det var for nogle af dem meget frustrerende og førte til en følelse af ‘er jeg dum?'”, siger Roberta.

Men danskerne sluttede efterhånden fred med Odin Teatret. Lokalt tog det især fart, da teatret i 1990’erne søsatte en festuge, som folder sig ud hver tredje år. Her fik teatret kontakt med mange af Holstebros foreninger og borgere:
“Med årene kunne vi mærke deres goodwill vokse og vokse – og selvom mange i Holstebro aldrig har set vores forestillinger, tror jeg, at de fleste ved, vi er her”, siger Roberta.


Roberta Carreri i forestillingen ‘Salt’. Foto: Jan Rüsz.

Herover får du en smagsprøve på det særlige kropsudtryk, skuespillerne arbejder med på Odin Teatret. I videoen underviser Roberta Carreri i Odin Week 2010, Holstebro.


Teater for de få?
Ser du en forestilling på Odin Teatret, kan du være sikker på, at der ikke er mere end 20-100 tilskuere. Fordi det skal være intimt. Du skal være tæt på scenen.

Men netop det princip har ikke altid mødt velvilje. Ja, Roberta hørte allerede kritikken, da hun sad blandt sine medstuderende i Milano og oplevede Odin Teatret for allerførste gang: “I lukker kun 60 tilskuere ind i stedet for at lave teater for masserne, for folket”, ”kun de sædvanlige få intellektuelle kommer til jeres forestillinger” og ”I burde tage teatret til folket”.
Unge Roberta, som var meget interesseret i politisk teater, var tilbøjelig til at give sine kammerater ret.
Og så alligevel ikke:
“For den oplevelse havde kun været mulig for mig, fordi der var så få af os. Fordi jeg næsten kunne røre skuespillerne, dufte dem, og lugte øllet på gulvet. Jeg kunne mærke dem bag mig, jeg kunne høre de små lyde. Jeg var en del af oplevelsen”, forklarer hun i et interview fra Odins arkiver: “Hvis jeg havde været i en park eller på Teatro Lirico med 1500 andre mennesker, kunne jeg aldrig have fået den oplevelse, der for mig var så værdifuld”.

I videoen herover beretter Roberta om den oplevelse, der fik hende til at rykke sig 1500 kilometer nordpå fra Milano til Holstebro – og droppe en universitetsuddannelse i Kunsthistorie til fordel for en skuespillerkarriere på Odin Teatret.

Teater sker mellem mennesker
Netop den fascinerende og banebrydende oplevelse har gennemsyret Odin Teatret helt fra starten: Teatret blev skabt i Oslo i 1964 af italienske Eugenio Barba – egentlig som et modsvar på det etablerede norske teatermiljø. Det bød nemlig ikke ligefrem udlændinge indenfor. Omkring sig samlede Eugenio unge skuespilaspiranter, som var blevet afvist af Oslo Teater Skole. I en periode trænede de i en gammel bunker fra krigen – og da Holstebro et par år senere inviterede Odin Teatret til at slå sig ned i byen, takkede de ja.

Her har de boet lige siden. Mange af skuespillerne har været med lige så længe som Eugenio, og Odin Teatret bliver bare ved og ved med at leve. Selv i disse Netflix-tider:
“Du kan se gode film, du kan se dårlige film, du kan se gode forestillinger og du kan se dårlige forestillinger – det er klart. Men en teaterforestilling er aldrig den samme, uanset hvor mange gange du ser den. Hver aften sker det for første gang. Teatret sker nemlig mellem levende mennesker”, siger Roberta.

Hun understreger hermed, at teater absolut ikke har mistet sin relevans i takt med den teknologiske udvikling. Det kan stadig samle og flytte mennesker. Nu og dengang:
“Jeg husker så klart, hvordan den forestilling forandrede mit liv: Det sendte mig hertil. Det kunne en film ikke have gjort. Aldrig”, lyder det fra Roberta.

Herover: I forestillingen ‘Salt’ spiller Roberta Carreri en kvinde, der rejser fra ø til ø for at finde sin forsvundne elskede.

 

  Roberta Carreri i forestillingen ‘Det kroniske liv’. Foto: Jan Rüsz

Inspiration


Kunst som Forsvar

'Kunstpartiet' vil lære folket at bruge kunst som selvforsvar - og det starter i Skive den 24. og 25. november

Aarhus 2017 på kanten

'Rethink' lød det. Men Aarhus 2017 har nu ikke lært Bovbjerg Fyr - Lemvigs 'gamle hund' - tricks den ikke allerede kendte til.

Julemarkeder i Midt- og Vestjylland

Her får du overblikket over årets julemarkeder og hyggelige juleoplevelser for hele familien

Kulturåret slutter med et brag

Aarhus 2017 runder af med manér på havnen i Hvide Sande - og tager festen videre til Aarhus hvor der venter et væld af koncerter

Sammen er vi stærke

Kulturkonsulenter i Skive og Ikast-Brande peger på en fremtid med mere samarbejde - med kulturhovedstadsåret som katalysator

Kulturen blomstrer i Midt- og Vestjylland

De midt- og vestjyske kommuner poster flere penge i kultur pr. borger end landsgennemsnittet - og Herning snupper 1. pladsen

Dit fugleperspektiv?

Udstillingen 'Fuglene' i Kunstpakhuset i Ikast fortæller dig noget om dig selv - uanset hvem du er.

Dukketeater: 1800-tallets iPad

Struer Museum udstiller dukketeatre - noget som børn for 100 år siden var lige så vilde med, som nutidens er med computerspil

Drømmen om Odin

Ude i verden sparer de op i årevis og rejser i timer for at forfølge drømmen i Vestjylland - læs med når vi besøger Odin Teatret.

Barske historier i klare farver

”Jeg blev amputeret, hver gang jeg solgte et billede" - så fik Arne Haugen Sørensen sit eget museum i Vestjyllands Kunstpavillon

"Det er sådan noget, jeg hungrer efter"

Slagteriet i Holstebro er sub på den fede måde med byhaver, street-markets, festivaller og rave party - og du er altid velkommen!

Udstillingen 'Fremmedhed'

"Et par journalister spurgte, om vi har billeder af Muhammed? Jeg svarede, at vi har enormt mange turbaner"

Bibliotekaren anbefaler

Familiedramaer, prisvindende krimi og underholdende drengedrømme - her er inspiration til bøger i den mørke tid

Derfor skal du se 'Eventyrlig Dialog'

Prins Henrik og Carl-Henning Pedersen møder hinanden mellem dystre helheste og fantasifulde fabeldyr

Selde: skulpturernes Narnia

Skulpturlandsbyen Selde er en lille verden for sig selv, hvor kunstoplevelserne står i kø

Videokunst i vandkanten

Hvor samtidskunst og landsbyliv mødes: Nu kan du opleve 12 videoværker i Skulpturlandsbyen Selde

Lille spejl på væggen dér …

Så er det NU, hvis du vil sikre dig billetter til Snehvide - en eventyrlig forestilling for hele familien

'The Men Who Fell from Earth'

Tre venner – og tre af samtidsmaleriets internationale sværvægtere - mødes i en sjælden udstilling på Holstebro Kunstmuseum

Mød den historiske romans dronning

"Da jeg kom til Vandet Sø en rå novemberdag, forstod jeg Mariane og Marie Dusine". Læs interviewet med Maria Helleberg

Cronhammars anden side

HEARTs efterårsudstilling 'Design' viser en overset - men imponerende - side af Ingvar Cronhammars kunst.

Midt- og Vestjylland drager udenlands

Video- og performancefestivalen MEETINGS sender Midt- og Vestjyllands særpræg ud i verden

Da HEART indtog sfærerne

Tatoverede grise, faldne astronauter og afføringsmaskiner - hvad har vi egentlig lært af Socle du Monde biennalen?

En tidslomme for hele familien

På Hjerl Hede kan du gå på opdagelse i gamle huse, køre med damptog, klappe søde dyr og meget meget mere

Fotogalleri: Kulturfestivalen Off Road

Se eller gense nogle af kulturfestivalen Off Roads spændende, spøjse og spektakulære øjeblikke

Danmarks Klondyke vågner

Det store brunkulseventyr - Danmarks Klondyke - er vakt til live igen

Pokémon gå hjem, i Danmark har vi trolde

Med Trolderuterne hører du spændende fortællinger, mens du oplever naturen - og det er både for børn og voksne

Fotogalleri: Off Road åbningen

Se de flotte billeder fra Tæt på Magien - Off Road åbningsfesten i Herning den 11. april

100 år - og stadig vigtig

forliste ægteskaber, lavt selvværd, narkoman - og en hamrende stærk forfatter. I år fejrer vi 100-året for Tove Ditlevsens fødsel.

Kulturpriserne har nu fået ejermænd

Der blev uddelt blomster og diplomer, da Tante Andante og Altamira Studio Teater fik overrakt kulturpriserne

Træd ind i lydens univers

Tag på Struer Museum og bliv klogere på lyd - og dine egne ører

#Kulturspot