Hjælp os med at blive bedre!

Vi vil gerne vide, hvad du mener om kulturspot.dk, så vi kan give dig en endnu bedre oplevelse.

Som tak deltager du i konkurrencen om 3 x 500 kroners Supergavekort. Vinderne får direkte besked den 1. oktober 2017.

Du bruger en meget gammel browser. For en bedre oplevelse anbefaler vi at du bruger en nyere browsere.

Drømmen om Odin


Mens nogle mennesker længes efter at slippe væk fra Danmarks regn og blæst, findes der dem, som sparer op i årevis og rejser tusindvis af kilometer for at komme til Danmark. Til Holstebro, til Odin Teatret.

Roberta forstår ikke ét ord. Men hun forstår alt. For skuespillernes stemmer og kropssprog er så udtryksfuldt. Hun har aldrig set noget lignende.
Vi befinder os i Milano en majdag i 1973. Her oplever den universitetsstuderende Roberta Carreri for første gang Odin Teatret. I en forestilling der sprænger teatrets sædvanlige rammer: for stykket ’Min Fars Hus’ foregår ikke på en scene, nej, tilskuerne sidder på én enkelt række omkring en sort firkant på gulvet – og skuespillerne tager ikke firkanten spor højtideligt, men bevæger sig ind og ud af den. Bag og rundt om tilskuerne.
Højst usædvanligt. Selv for eksperimenterende teater.

“Jeg blev så betaget af den forestilling, at jeg besluttede mig for at lave min slutopgave i Kunsthistorie om teatret”, fortæller Roberta.

Derfor rejste hun til Danmark i april 1974 for at skrive slutopgaven på Odin Teatret. Men opgaven blev aldrig færdig. I stedet blev Roberta skuespillerinde på Odin Teatret – og det har hun været lige siden.


Roberta Carreri i stykket ‘Inside the Skeleton of the Whale’. Foto: Mihaela Marin


At leve af lidenskab

Nu er det 43 år siden, Roberta slog sig ned på Odin Teatret. I årene siden har teatret slået sig selv fast internationalt og truppen rejst verden tynd.
Men verden er også kommet til Odin Teatret: For derude i verden bliver mennesker fascinerede af teatret – og ligesom Roberta vil de have mere. Derfor rejser 50 udenlandske gæster fra bl.a. Kina, USA, Spanien, Sydamerika hvert år til ‘Odin Week’ i Holstebro. Her bor de på teatret og lærer alt, der er værd af vide om det.

Man kunne tro at 10 dage med et intenst bombardement af viden og oplevelser fra kl. 7 morgen til 22 aften kun er noget for hardcore teaterfolk og skuespillere – men nej:
“Det er studerende, undervisere, musikere, antropologer – nogle gange sygeplejersker, ingeniører og andre helt almindelige folk”, siger Roberta: ”Det er ikke alle mennesker, som får lov til at leve af deres lidenskab. Nogle af dem, der kommer her, lever af et andet arbejde, men indeni har de en stærk lidenskab for teater. Her kan de udvikle den lidenskab – og de rejser hjem igen med en masse viden og et nyt netværk”.

I videoen herover får du udpluk fra forestillingen ‘Det kroniske liv’ med Roberta Carreri og resten af Odin Teatrets skuespillerensemble. ‘Det kroniske liv’ har turneret verden rundt siden siden 2011 – og turnerer fortsat.

Er jeg dum?
I det hele taget er interessen for Odin Teatret stor. Især i udlandet. Den tilfældige dag i oktober hvor denne artikel blev til, husede Odins lille gård både folk fra Indien, Wales, Holland , Finland, Brasilien, Chile, Spanien, Italien, Frankrig og Mexico. Teatret er i den grad internationalt anerkendt – og eftertragtet – og Odin Teatrets forestillinger spiller på mange forskellige sprog.

Men de første år var det ikke ren rejselyst, der drev Odin Teatret ud i verden med sine forestillinger. Det var penge. For selvom teatret fik støtte fra stat og kommune, måtte det – ligesom i dag – primært leve af at sælge billetter. Danmarks publikum var ikke stort nok til at dække budgettet.
Og ja, Odin havde måske også lidt svært ved at tiltrække danskerne, lyder det fra Roberta:
“Til at begynde med var der en skepsis overfor Odin Teatret i befolkningen. Jeg tror, at folk i almindelighed havde en forventning om, at teater foregik på en scene og at der blev talt, så man forstod det. Ligesom Jeppe på Bjerget”.

Men det var ikke den slags teater, tilskuerne mødte til Odins forestillinger. Her er stemmer, bevægelse, kraft og følelser. Det talte sprog fortæller ikke historien:
“Nogle af tilskuerne forstod nok ikke helt, hvad de så – og det var for nogle af dem meget frustrerende og førte til en følelse af ‘er jeg dum?'”, siger Roberta.

Men danskerne sluttede efterhånden fred med Odin Teatret. Lokalt tog det især fart, da teatret i 1990’erne søsatte en festuge, som folder sig ud hver tredje år. Her fik teatret kontakt med mange af Holstebros foreninger og borgere:
“Med årene kunne vi mærke deres goodwill vokse og vokse – og selvom mange i Holstebro aldrig har set vores forestillinger, tror jeg, at de fleste ved, vi er her”, siger Roberta.


Roberta Carreri i forestillingen ‘Salt’. Foto: Jan Rüsz.

Herover får du en smagsprøve på det særlige kropsudtryk, skuespillerne arbejder med på Odin Teatret. I videoen underviser Roberta Carreri i Odin Week 2010, Holstebro.


Teater for de få?
Ser du en forestilling på Odin Teatret, kan du være sikker på, at der ikke er mere end 20-100 tilskuere. Fordi det skal være intimt. Du skal være tæt på scenen.

Men netop det princip har ikke altid mødt velvilje. Ja, Roberta hørte allerede kritikken, da hun sad blandt sine medstuderende i Milano og oplevede Odin Teatret for allerførste gang: “I lukker kun 60 tilskuere ind i stedet for at lave teater for masserne, for folket”, ”kun de sædvanlige få intellektuelle kommer til jeres forestillinger” og ”I burde tage teatret til folket”.
Unge Roberta, som var meget interesseret i politisk teater, var tilbøjelig til at give sine kammerater ret.
Og så alligevel ikke:
“For den oplevelse havde kun været mulig for mig, fordi der var så få af os. Fordi jeg næsten kunne røre skuespillerne, dufte dem, og lugte øllet på gulvet. Jeg kunne mærke dem bag mig, jeg kunne høre de små lyde. Jeg var en del af oplevelsen”, forklarer hun i et interview fra Odins arkiver: “Hvis jeg havde været i en park eller på Teatro Lirico med 1500 andre mennesker, kunne jeg aldrig have fået den oplevelse, der for mig var så værdifuld”.

I videoen herover beretter Roberta om den oplevelse, der fik hende til at rykke sig 1500 kilometer nordpå fra Milano til Holstebro – og droppe en universitetsuddannelse i Kunsthistorie til fordel for en skuespillerkarriere på Odin Teatret.

Teater sker mellem mennesker
Netop den fascinerende og banebrydende oplevelse har gennemsyret Odin Teatret helt fra starten: Teatret blev skabt i Oslo i 1964 af italienske Eugenio Barba – egentlig som et modsvar på det etablerede norske teatermiljø. Det bød nemlig ikke ligefrem udlændinge indenfor. Omkring sig samlede Eugenio unge skuespilaspiranter, som var blevet afvist af Oslo Teater Skole. I en periode trænede de i en gammel bunker fra krigen – og da Holstebro et par år senere inviterede Odin Teatret til at slå sig ned i byen, takkede de ja.

Her har de boet lige siden. Mange af skuespillerne har været med lige så længe som Eugenio, og Odin Teatret bliver bare ved og ved med at leve. Selv i disse Netflix-tider:
“Du kan se gode film, du kan se dårlige film, du kan se gode forestillinger og du kan se dårlige forestillinger – det er klart. Men en teaterforestilling er aldrig den samme, uanset hvor mange gange du ser den. Hver aften sker det for første gang. Teatret sker nemlig mellem levende mennesker”, siger Roberta.

Hun understreger hermed, at teater absolut ikke har mistet sin relevans i takt med den teknologiske udvikling. Det kan stadig samle og flytte mennesker. Nu og dengang:
“Jeg husker så klart, hvordan den forestilling forandrede mit liv: Det sendte mig hertil. Det kunne en film ikke have gjort. Aldrig”, lyder det fra Roberta.

Herover: I forestillingen ‘Salt’ spiller Roberta Carreri en kvinde, der rejser fra ø til ø for at finde sin forsvundne elskede.

 

  Roberta Carreri i forestillingen ‘Det kroniske liv’. Foto: Jan Rüsz

Inspiration


En tidslomme for hele familien

På Hjerl Hede kan du gå på opdagelse i gamle huse, køre med damptog, klappe søde dyr og meget meget mere

Museumsdirektør mellem tradition og fornyelse

”Kunst er nærmest en trosforestilling. Jeg er vokset op med det”. Mød Anders Gaardboe Jensen, direktør for Holstebro Kunstmuseum.

Rejs tilbage til vikingetiden

Bork Vikingehavn giver dig vuggende skibe, stråtækte langhuse, spændende historier og vaskeægte vikinger!

Gå på opdagelse på Flymuseet

Svævefly, veteranfly, jagerfly og helikoptere. Danmarks Flymuseum har det hele - og meget mere til ...

Havfald på Strandingsmuseet

Strandingsmuseum St. George viser dig havforureningen - og løsninger på den - i en ny særudstilling

Sansemættende Søndergaard på HEART

Udstillingen ”Farvekraft ad Helvede til” overvælder og bombarderer sit publikum

Kom tæt på katastrofen

Ét af Jernkystens værste skibsforlis skete julenat for 106 år siden. Kom tæt på dramaet på Strandingsmuseum St. George.

Stilhed efter sangen?

Eventyroperaen 'Snehvide' har betydet en stor udvikling for pigerne i MidtVest Juniorkor. "De er virkelig dygtige!", lyder det.

Gemmer Atlantis sig i Vesterhavet?

Indimellem dukker der fund op fra Danmarks oldtid ved vestkysten. "Hold øjnene åbne", opfordrer Ringkøbing-Skjern Museum

Den ubehøvlede præst

Jo farligere det blev, jo skarpere blev hans ord - og en aften bankede Gestapos bødler på døren... Her er historien om Kaj Munk.

1.000.000 kroner til kulturlivet

En ny pulje giver bolden op: kom med de gode idéer til Midt- og Vestjyllands kultur - og få penge til at realisere dem

Skovsnogen: kunst i skoven

Skovsnogen kombinerer vandrestier i skov og eng med fantastiske kunstoplevelser

Vesterhavet: ven og fjende

Den nye bog om 'Jernkysten' fortæller om dramatiske redningsaktioner og strandinger - og et uundgåeligt stykke vestjysk historie

Når kunst flytter grænser

Kan kunst flytte grænser i samfundets tabuer? Vi ser tilbage på det flydende køn - og fordommene og uvidenheden, vi måtte sluge

Derfor hører børn og kunst sammen

Hvorfor er det fedt, når børn ser pokémons overalt i malerier af Carl-Henning Pedersen? Læs med når kunstformidleren fortæller.

”Børn, gider man have dem ind?”

Hører børn til på kunstmuseerne? Ja, lyder det klart og rungende - for her kan I få inspiration til snak, hygge og kvalitetstid.

Kulturen blomstrer i Midt- og Vestjylland

De midt- og vestjyske kommuner poster flere penge i kultur pr. borger end landsgennemsnittet - og Herning snupper 1. pladsen

Drømmen om Odin

Ude i verden sparer de op i årevis og rejser i timer for at forfølge drømmen i Vestjylland - læs med når vi besøger Odin Teatret.

Barske historier i klare farver

”Jeg blev amputeret, hver gang jeg solgte et billede" - så fik Arne Haugen Sørensen sit eget museum i Vestjyllands Kunstpavillon

"Det er sådan noget, jeg hungrer efter"

Slagteriet i Holstebro er sub på den fede måde med byhaver, street-markets, festivaller og rave party - og du er altid velkommen!

Bibliotekaren anbefaler

Familiedramaer, prisvindende krimi og underholdende drengedrømme - få inspiration til din næste læseoplevelse her

Selde: skulpturernes Narnia

Skulpturlandsbyen Selde er en lille verden for sig selv, hvor kunstoplevelserne står i kø

Mød den historiske romans dronning

"Da jeg kom til Vandet Sø en rå novemberdag, forstod jeg Mariane og Marie Dusine". Læs interviewet med Maria Helleberg

Fotogalleri: Kulturfestivalen Off Road

Se eller gense nogle af kulturfestivalen Off Roads spændende, spøjse og spektakulære øjeblikke

Danmarks Klondyke vågner

Det store brunkulseventyr - Danmarks Klondyke - er vakt til live igen

Pokémon gå hjem, i Danmark har vi trolde

Med Trolderuterne hører du spændende fortællinger, mens du oplever naturen - og det er både for børn og voksne

Fotogalleri: Off Road åbningen

Se de flotte billeder fra Tæt på Magien - Off Road åbningsfesten i Herning den 11. april

100 år - og stadig vigtig

forliste ægteskaber, lavt selvværd, narkoman - og en hamrende stærk forfatter. I år fejrer vi 100-året for Tove Ditlevsens fødsel.

Træd ind i lydens univers

Tag på Struer Museum og bliv klogere på lyd - og dine egne ører

Gå på opdagelse i kultur-kortet

Find din næste oplevelse på kortet med Midt- og Vestjyllands historie, kunst, teater, koncerter og meget mere